Tuesday 31 December 2013

Wanita dan Cantik - Nilai Ikhlas

Kecantikan pada pandangan manusia boleh datang dalam pelbagai gaya kerana indah itu adalah pada mata yang melihat. Namun, cantik menurut pandangan ALLAH tentu sahaja datang dari satu acuan sahaja iaitu acuan iman yang ditempa bekasnya dari kefahaman al Quran dan sunnah Rasul Junjungan. Namun, walau apapun yang kita kenakan pada badan, walau sikap baik dan solehah bagaimanapun yang kita pamerkan, ujian akhir kita tetap pada 'dalaman'..iaitu manusia beriman hujung mujahadahnya adalah untuk meneguhkan keikhlasan; melakukan sesuatu bukan kerana sanjungan, pujian, penghargaan atau mengharapkan balasan setimpal, tetapi semata-mata kerana DIA, ALLAH Azza wa Jalla Yang Maha Mengurniakan 
Menyebutnya mudah, tetapi mendapatkannya payah. Kerana itu, setiap waktu, yang perlu kita beratkan adalah merawat niat di kalbu, sebagaimana Sufyan At Thauri, pernah menyatakan :

"Tidaklah aku merawat sesuatu yang lebih berat dari niatku.." lantaran hati itu sifatnya mudah berbolakbalik, tidak tetap dan berubah-ubah. Serangan syaitan datang dari segenap penjuru agar manusia terpedaya walau dengan amal yang mulia. 

Wahai diri...berwaspadalah!


MONOLOG

Ikhlas.. satu ungkapan yang mudah dilafaz, tetapi adakah mudah untuk dipraktikkanya?
Ikhlas..terletak pada niat hati. 
Ikhlas.. tujuannya semata kerana Allah..
Allah Maha Tahu segalanya.. Lintasan hati kita..

Ikhlas.. 
Darinya kita memperoleh ketenteraman jiwa, ketenangan hati..
Sekiranya tidak ikhlas, pasti banyak kecewa yang dipendam. Kerana apa yang dilakukan mengharapkan sesuatu. Mengharapkan balasan, pujian, penghargaan dan nilai di mata yang lain. Dan apabila yang diharap itu tidak dapat dipenuhi, pasti rasa kecewa menyelubungi diri.

Lain pula sekiranya ikhlas.. Dek kerana dibuat semata kerana Lillahi Taala, kita menjadi kuat dan tidak akan kalah oleh pelbagai godaan yang inginkan pujian dan penghargaan manusia..

Allah.. Mampukah diri mencapai ikhlas yang dipandang Allah?

No comments: