Thursday 26 December 2013

Makanan Sunnah - Minyak Zaitun dan Khasiatnya

Apakah istimewanya buah zaitun ini sehingga Allah telah sebutkannya di dalam Al-quran, dan sehingga Nabi Muhammad  s.a.w. bersabda:

“Makanlah minyak zaitun serta berminyaklah dengannya, kerana ia keluar dari pohon yang diberkati” (Riwayat Tirmizi)

Pastinya ia mempunyai kelebihan dan keistimewaannya yang tersendiri sebagai pencegahdan penyembuh penyakit, inshaa allah.

Kini,kajian-kajian sains banyak dilakukan dan mengikhtiraf keberkesanan minyak zaitun ini.


Minyak zaitun mengandungi protein, air, lemak, kalori, kalsium, zat besi, vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin C, vitamin E. Asid lemak merupakan kandungan utama minyak zaitun yang terdiri daripada asid oleik (jenis tidak tepu mono), asid linoleik dan sedikit asid linolenik.

Kajian menunjukkan asid oleik dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser, anti penuaan malah bagus untuk bayi dalam kandungan.

Khasiat melalui pemakanan :

1) menambahkan bilangan kolestrol baik untuk badan dan merendahkan kolestrol bahaya dalam darah - cegah diabetes
-kandungan asid lemak tidak tepu dikenali sebagai 'monounansaturated' mampu merendahkan kolestrol merbahaya di dalam darah. Manakala fungsi minyak zaitun tersebut akan menghalang penghasilan plak pada dinding arteri.

2) mengurangkan risiko mendapat kanser
kajian mendapati diet mereka yang mengamalkan minyak zaitun dalam pemakanan mereka akan mengurangkan risiko mendapat kanser kerana khasat asid oleik yang terkandung di dalam minyak zaitun.

3)mencegah penyakit jantung
- kandungan 'phenol'  di dalam minyak zaitun yang merupakan bahan antioksidan yang tinggi disamping mampu mencegah proses radang dan pembekuan darah.

4) melawan racun dalam badan
-minyak zaitun bertindak sebagai 'laxative' untuk melawan racun di dalam badan

5)membantu penghadaman (masalah sembelit) dan ulser perut 
- ia menggalakan penghadaman dan penyerapan nutrien di mana ia melepaskan asid gastrik perlahan-lahan selain membantu pengeluaran hempedu yang optimum.

6)mencegah osteoporosis
-ia dapat dihalang apabila mengamalkan minyak zaitun dalam diet harian di mana mineral dan kalsium dapat diserap dengan lebih baik.

7)mengurangkan masalah arthiritis
-kandungan oleocanthal di dalam minyak zaitun adalah sebagai salah satu agen bukan steroid yang menghalang aktiviti siklooksigenas iaaitu penyebab radang.


Khasiat melalui pemakaian luaran /sapuan

1)melembutkan kulit dan anti penuaan
-bertindak melembutkan kulit, dan seterusnya meremajakan kulit. Boleh untuk disapu pada bibir dan kulit kering.

-kandungan vitamin dan flavonoid di dalam minyak zaitun berfungsi mencantikkan kulit dengan meneutralkan radikal bebas yang merosakkan kulit.

2) boleh merawat kegatalan kulit, ekzema, psoriasis
-kandungan vitamin dan flavonoid di dalam minyak zaitun berfungsi mencantikkan kulit dengan meneutralkan radikal bebas yang merosakkan kulit.

3)Memiliki rambut yang cantik dan sihat
pemakaian pada rambut dan kepala berupaya menghasilkan rambut yang sihat, cantik dan mengatasi masalah rambut gugur.

Orang dulu-dulu memang mengamalkannya bukan?


Khasiat untuk ibu mengandung dan menyusu

1) sebagai diet  pemakanan yang kaya nutrisi

2) sebagai sapuan/lotion /urutan

3) masalah sembelit /buang air besar

4) masalah strecth mark

untuk perincian khasiat untuk ibu mengandung dan menyusu klik sini minyak-zaitun-untuk-ibu-mengandung-dan menyusu


Bagi saya, saya amalkan kapsul minyak zaitununtuk makan 2 biji sehari dan lotion minyak zaitun (tambahan haruman lavendar) dari minsyam. Sangat mudah dan pastinya ia produk berkualiti. Penghasilan minyak zitun kapsul tersebut adalah menggunakan proses perahan sejuk yang menjaga kualiti minyak zaitun tersebut.

Minyak perahan sejuk adalah yang dihasilkan dengan teknik perahan yang menggunakan teknik kehangatan rendah iaitu 25 darjah celsius. (sedangkan suhu badan manusia ialah 37darjah celsius). Tidak dinafikan sekiranya terdapat elemen panas dalam proses pemerahan, maka minyak yang dihasilkan akan lebih banyak. Bagaimanapun, ciri-ciri rasa, khasiat malahan warna akan berubah. 

Sebagai contoh, sekiranya 1kg biji habbatus sauda diperah dengan teknik panas, akan dapat menghasilkan di antara 500g-750g minyak habbatus sauda. Berbanding dengan 150g kalau dihasilkan melalui perahan sejuk.

Dan jelas minyak habbatus sauda perahan sejuk dihasilkan dalam bentuk kuning keemasan, berbanding perahan panas yang berwarna gelap. Analogi yang mudah, boleh dilihat pada minyak masak. Semua minyak masak baru akan berwarna kuning keemasan, tapi apabila telah digunakan beberapa kali atau dihangatkan berkali-kali, warnanya akan menjadi gelap. Dan tidak lagi berkhasiat.

Inshaa allah untuk mereka yang berminat boleh hubungi saya. Tidak semestinya kita mempunyai masalah di atas baru kita hendak mengamalkannya. Minyak zaitun elok sebagai pemakanan dan pemakaian harian kita. Lagipun ia adalah makanan sunnah.. :)

Boleh cuba pakej sebulan minyak zaitun kapsul rm30 + rm6 postage.
lotion minyak zaitun = rm20

awatif mohd ali
telefon/sms /whatssap : 019-2399079
layari fanpage : al-atiff shop

No comments: