Thursday 19 December 2013

Persekolahan Anak-anak

Bismillah..

Alhamdulillah.. Hal persekolahan anak-anak satu demi satu dapat penyelesaiannya. Kakak 'Aisyah kami sepakat untuk masukkan ke Sekolah Rendah Agama As-sofa. Matlamat dan impian kami sebagai ibu bapa, ingin menerapkan Al-quran dan sunnah yang utama dalam hati anak-anak inshaa allah. Sessi persekolahan akan bermula pada 23 hb Disember. Waktu persekolahan pula dari jam 730 pagi hingga 430 ptg. Risau juga kakak akan kepenatan, tapi moga ianya tidak dirasa sebagai tempoh yang memenatkan, sebaliknya penuh pengisian bersama keseronokan menimba ilmu.

Penekanan lebih menjurus pada Al quran , hafazan dan hadis. Namun begitu tetap dimasukkan subjek akademik teras berpandukan silibus kementerian. 

Maryam pula bulan 8 2014 akan genap 4 tahun. Melihat kakak yang sibuk buat persiapan persekolahan seperti mendaftar, membeli kelengkapan sekolah dan sebagainya, dia pun jadi exited nak bersekolah juga. Setiap hari tanya bila nak ke sekolah, beli kasut dan beg baru. Melihat keterujaan Maryam, makanya ummi pun survey-survey tadika yang sesuai. Setelah dipertimbangkan, kami ambil keputusan mendaftar(tapi belum daftar pun..hehe..) di Tadika Cahaya Sufi, yang menggunakan kaedah dari Seri Al-Amin Centre. Moga Maryam seronok dan dapat menerima apa yang dipelajari nanti.

Sekarang, giliran ummi pula nak buat persediaan.. Persediaan untuk menerima cahaya mata baru inshaa allah.. Dari segi mental, fizikal dan spiritual..(wah, gitu..hehe) Nak buat bajet bersalin, kelengkapan dan urusan lain-lain yang perlu dipertimbangkan.. Niat kali ini mahu berpantang dengan penuh disiplin dan sebaiknya. Sebab, sudah rasa badan sudah semakin tua (walau usia tak la tua mana lagi..huhu) 

No comments: