Friday 27 December 2013

Bedak Arab Kokuryu - Make up tebal?

Bismillah..

Hari ini saya ingin berkongsi pula barangan lain yang saya pakai dan menikmati kepuasan darinya. Saya suka menyarankan barang yang telah saya guna dan rasa keberkesanan dan kepuasan darinya.

Apa yang saya ingin kongsikan?

Bedak Arab Kokuryu.. Ada yang pernah dengar dan ada yang tidak? Saya pun pada awalnya tak tahu menahu pun. Semasa di Saudi, kawan-kawan sibuk la bercakap pasal bedak ni. Saya ni malas nak ambil tahu pada mulanya.. Ye la, saya bukannya kaki make up pun. Kata kawan-kawan, bedak ni popular di Malaysia, ramai yang guna dan sukakannya.

Tergerak juga akhirnya hati saya ingin mencuba. Saya beli warna 'russet' yang katanya sesuai untuk semua jenis tona kulit. Pemakaian kali pertama, terus saya suka... Sebabnya, mudah, cepat dan muka terasa 'kemas' licin je..hehe.. Saya ni sememangnya 'malas' hendak berfoundation dan berbedak pun jarang-jarang. Apatah lagi nak yang tebal-tebal kan.

Menurut mereka yang telah memakainya, ada yang kata pakai bedak ni, dah boleh lawan make up artis.. Ups.. sampai macam tu sekali ke? Bagi saya, saya hanya memakai sapuan tipis, sudah cukup bagi saya. Kerana tujuan asal saya hanya ingi melindungi kulit muka disamping nampak 'kemas' menutup cela muka untuk tatapan insan tersayang.. Chewah.. Tidak perlu tebal-tebal, hanya sapu sedikit sahaja kita sudah rasa selesa dengan penampilan kita. Saya bercakap melalui pengalaman saya yang tidak suka/pernah memakai alas bedak/bedak tebal-tebal.


Bedak ini nama sahaja 'Bedak Arab', sebab ia digelar oleh orang-orang Malaysia kita rasanya. Nama sebenar bedak ini adalah 'Kokuryu Super Summer Cake'. Bedak ini adalah dari teknologi Jepun, tetapi telah dilesen dan dikilangkan di Filiphina.Bedak ini turut mendapat pengikhtirafan halal dari Islamic Da'wah Council of the Philippine (IDCP). Macam mana boleh dapat nama bedak arab agaknya ye? Mungkin sebab ia banyak di eksport ke negara-negara Arab seperti Saudi dan Mesir.

Ok, jom kita lihat apa istimewanya bedak arab ini sampaikan saya yang bukan jenis berbedak make up ni terpikat?


1) Bedak ini adalah 3 dalam 1 (pelembab, alas bedak, dan bedak)
- sangat jimat, tak perlu beli yang lain lagi

2) Cepat dan mudah
- hanya basahkan span, tekap pada bedak dan sapu pada muka

3) Pemakaiannya kemas dan sekata
-tidak rasa melekit dan muka rasa ringan, tidak seperti kalau kita pakai foundation. Rasa muka biasa-biasa je.

4) Sesuai untuk semua jenis tona kulit -kulit cerah, sederhana, atau kulit gelap.
     Ia dikatakan mengikut aliran darah pemakai, wallahu aklam.
     Bagaimanapun bedak arab ini tersedia dalam tona warna yang berbeza. nanti saya maklumkan.

5) Tidak meninggalkan kesan bedak pada tudung, atau tisu apabila dilap.
- sebab selepas sapuan pemakaian, bedak ini akan terus meresap ke kulit. Sesetengah bedak ada yang meninggalkan kesan bedak pada tudung kan, tetapi tidak bagi bedak arab.

6) Menutup kesan parut/ jeragat/ cela di muka
- sapuan bedak arab ini boleh la kalau nak cover masalah di atas.. :)

7) Mengecutkan jerawat
- ada yang mengaatkan ianya boleh mengecutkan jerawat. Sejauh mana keberkesananannya, saya tidak pasti.. Mungkin kawan-kawan boleh cuba.. Tapi saya ok je..

8) Sapuan tetap cantik/ tidak comot kalau berpeluh
- tak perlu risau muka bercapuk-capuk kalau berpeluh, sebab bedak arab ini tidak akan meninggalkan kesan sedemikian.
-kalau muka berpeluh/basah, hanya perlu 'tekan-tekan lembut' dengan tisu.
-lagipun orang kata lagi berpeluh, lagi nampak cantik dengan bedak ini..hehe

9) Yang penting, ianya telah mendapat pengikhtirafan halal..

Cara Pemakaian :-

1) Basahkan span terlebih dahulu (perah span jangan sampai span terlampau basah)
2) Tekan-tekan span pada bedakKalau bedak yang pertama kali diguna, perlu kuat sikit tekan untuk dapatkan bedak tersebut.
3) buat sapuan pada muka seperti biasa. Sapu nipis-nipis je ye, tak perlu tebal-tebal, nanti macam patung..hehe..
4)ok, kalau nampak macam tak rata, biarkan dulu. beri masa sekejap untuk bedak itu meresap dalam kulit dan menghasilkan warna yang sekata.
5) lihat hasilnya, pasti puas hati.. :)

Span tersebut boleh lah dibasuh dengan sabun, dikeringkan dan disimpan. Ia boleh digunakan untuk penggunaan yang seterusnya.

Jom kawan-kawan. Yang mana belum pernah pakai bedak arab ini, dan mana yang hendak buat pembelian lagi, boleh hubungi saya.. 

al-atiff shop menawarkan 4 warna tona berbeza, dan pastinya ia bedak arab yang original.. (sekarang ada juga di pasaran terdapat yang tiruan..)

1) russet - sesuai untuk semua jenis tona kulit (jadi pilihan kebanyakan orang malaysia)
2) orange blush - sesuai untuk kulit sederhana cerah
3) cherry - sesuai untuk kulit cerah
4) cherry pink - sesuai untuk kulit cerah kemerahan

setiap pembelian disertakan sekali dengan span - Kokuryu Beauty Sponge
dan al-atiff juga menawarkan pembelian secara runcit dan borong..
Harga? sangat berpatutan..
satu set (bedak dan span) hanya rm40 termasuk harga ps.
belian borong? hubungi saya untuk  dapatkan harga istimewa .. :)

awatif mohd ali
telefon/sms /whatssap : 019-2399079
layari fanpage : al-atiff shop

No comments: