Friday 25 October 2013

Pemeriksaan di Klinik Kesihatan

Bismillah..

Ehm.bangun pagi hari ini, tiba-tiba terdetik hendak ke klinik kerajaan untuk buka buku merah. Sebelum ini,memang tidak merancang pun dan rasa 'malas' nak membukanya disebabkan beberapa faktor. Selepas pulang dari Saudi, hanya sekali ke Pusrawi untuk cek up kerana merancang hendak bersalin di sana. Saya mendapat info dr noor fidak support gentle birth dan mesra permintaan pesakitnya. Sebab itu kali ini saya merancang bersalin di sana. Tetapi memandangkan check up biasa+ scan sudah mencecah rm200, rasa ralat la pula setiap kali pemeriksaan hendak kesana.

Jadi untuk pemeriksaan biasa seperti tekanan darah dan lain-lain, klinik kesihatan pilihan terbaik.. :) cumanya jika datang waktu pagi,beginilah keadaannya..letih menunggu.

Kandungan sebelum-sebelum ini, saya akan tetapkan appoinment pada sebelah petang di klinik kerajaan. Ketika itu memang tidak ramai. Tetapi untuk pertama kali membuka buku merah( kandungan baru), kita perlu datang sebelah pagi.. Jadi kenalah juga hadapi situasi menunggu ini..    

Sebenarnya kali ini saya agak malas hendak ke klinik kerajaan kerana :-
1) tidak mahu terikat dengan prosedur pemeriksaan
2) tidak mahu rasa terpaksa mengikut apa yang digariskan oleh kementerian.
Walaupun kita boleh memohon beberapa perkara tidak dilaksanakan, tetapi kemungkinan akan hadapi kesukaran memahamkan mereka kehendak kita.

Oh..saya bukanlah seorang yang cerewet sebenarnya.. Tetapi kali ini saya lebih terpanggil untuk merasai proses kandungan dan kelahiran yang lebih alami inshaa allah..

Alhamdulillah, terdedah dengan info dari teknologi kini ini banyak membuka mata dan minda saya. Saya pun bukannya arif tentang sesuatu perkara itu. Tetapi saya akan mengambil sesuatu info itu berdasarkan fakta dan logik akal serta suara hati saya.

Adakalanya kalau benar sekali pun sesuatu fakta itu, tetapi gerak hati saya seakan berat, saya tidak akan terus mengambil fakta tersebut.

Inshaa allah di penulisan akan datang saya akan beritahu apa yang saya maksudkan ini.
Kisah Ibu Muda
Untuk membuka rekod baru kandungan, seperti biasa maklumat-maklumat diri dan sejarah kandungan perlu diisi. Seorang nurse akan bertanya beberapa soalan untuk direkodkan. kebetulan ketika giliran saya, terdapat seorang lagi yang turut membuka rekod baru kandungan disiitu. Kami duduk membelakangi satu sama lain.

" bila tarikh period yang akhir bermula?" tanya nurse.
"ehm.. saya tak ingat.. rasanya dalam bulan 1 @ 2.." 
"jad, macam mana tau mengandung?"
"saya rasa macam ada benda gerak2 dalam perut.."

Sesi soalan yang pada mulanya saya anggap biasa, terasa janggal pula bila dengar jawapan si ibu tersebut.

Nurse tersebut meneruskan soalan..
"ehm.. dah berkahwin?"
soalan itu tiada jawapan verbal, hanya gerakan kepala.
"sekarang umur 17.. spm la ye tahun ni?"
"aah.."

nurse tersebut melekatkan pelekat bewarna putih kalau tidak silap saya. Ia khas untuk kes "single mother".

Kemudian, proses seterusnya  diteruskan dengan mengambil darah dan pemeriksaan kesihatan yang lain.

Saya yang berada di bilik tersebut, agak tersentap emosi melihat keadaan tersebut. Melihatkan rutin tersebut seperti sudah agak biasa dikendalikan.

Sedih melihatkan si ibu muda bakal melahirkan anak tidak sah taraf.
Sedih  apabila ia seperti situasi yang biasa. Si ibu muda seakan tiada perasaan malu atau segan. (ia pandangan luaran saya sahaja). 
Sedih tiada satu ayat 'teguran' atau 'nasihat' yang keluar dari nurse tersebut.

Allah.. sudah terlalu biasakah fenomena ini?
Apa-apa pun cerita disebalik kandungan itu, saya berharap agar adik itu telah insaf dan sedar akan kesalahan dan pasangannya. Sedar, akan maksiat yang mereka lakukan. Alhamdulillah adik itu ingin meneruskan kandungan tersebut dan tidak membuat satu lagi dosa dengan menggugurkan kandungan tersebut. Semoga dia dapat menjaga anak itu sebaiknya, atau jika dirasakan tidak mampu, dia akan menggunakan saluran yang betul untuk membesarkan anak tersebut.

Namun saya agak terkesan dengan sikap nurse tersebut. Saya tahu, mungkin mereka terikat dengan prosedur dan akan melayan setiap apa jua situasi ibu yang mengandung. Saya tiada masalah mengenai itu. Tapi alangkah baiknya jika kesempatan itu nurse tersebut menyelitkan sedikit kata-kata positif terhadap si ibu tersebut. Bukan niat untuk menyibuk-nyibuk, bukan niat untuk mengaibkan. Tetapi teguran mesra yang mengingatkan mengenai perihal tanggungjawab terhadap kandungan tersebut. Teguran mesra yang bukan membuka pekung si ibu tetapi rasanya kesempatan itu setidak-tidaknya nasihat dan dakwah halus boleh diselitkan.

Mungkin sikap tidak ingin menjaga tepi kain orang diamalkan. Tetapi lihatlah pada situasi. Kita berkasih sayang kerana Allah. Kita menegur kerana rasa kasih sesama insan. Ruang tersebut juga tertutup, tidak terbuka kepada umum, cuma ada saya dan seorang lagi nurse sahaja. Dan kalau teguran secara halus dan berhemah diberikan, rasanya ia tidak mengaibkan si ibu muda itu. Kerana saya merasakan apabila kes-kes yang sama diterima seperti itu, makanya si ibu tanpa suami yang lain menganggap ianya perkara biasa dan mereka tdak perlu risau atas kesalahan/dosa yang dilakukan berikutan penerimaan positif terhadap apa yang mereka lakukan. Bantuan diberkan tanpa ada banyak soal... Ianya lebih baik bantuan yang diberikan beserta sokongan dan kesedaran. wallahu aklam..

No comments: