Monday 7 April 2014

Resepi Cucur Bilis Yang Lembut dan Sedap


Bismillah..

Wah, tajuk.. Memanag bikin kecur liur je kan.. tapi memang betul sedap ke? hehe.. Sedap la di tekak saya, suami dan anak-anak.

Pernah tak sahabat-sahabat buat cucur / jemput-jemput bilis, tapi hasilnya keras dan agak liat? Dulu, kadang-kadang saya alami masalah yang sama. Tapi emak saya telah berikan satu tips mudah untuk menghasilkan cucur yang lembut dan tak liat.

Tipsnya ialah, apabila hendak mencampurkan air pada tepung, jangan tuang air sedikit demi sedikit. Ini akan menjadikan bancuhan berketul-ketul. Sebaliknya, terus curahkan kesemua air pada tepung. Kena pandai agakla ye sukatan air tu. Kalau hendak mudah, sukat la siap-siap air tersebut.

Ada juga saya dengar tips yang menggunakan air suam/panas sedikit, tak kurang juga yang mencampurkan sedikit mentega untuk menghasilkan cucur yang lembut. Namun, saya lagi suka ikut tips ibunda saya.. :)

Ramuan cucur saya seperti biasa sahaja. Tepung, bawang besar, ikan bilis dan daun kucai atau daun sup. Saya tidak gunakan sebarang pati atau pencukup rasa, cukup sekadar garam. Memang la sedap kalau ada pencukup rasa, pastinya sedap dan sesedap rasa.. :) tapi saya lebih selesa dengan kesedapan asli biarpun saya tidaklah pandai masak pun.. hehe..


********************************************************************************

Tawaran untuk menjadi rakan niaga Akademi Bekerja Di Rumah masih terbuka. Kami mencari 100 suri untuk kami latih menjana pendapatan dari rumah. Modal sekadar yuran untuk pendaftran. Produk digital kami sediakan. Apa yang perlu dilakukan hanyalah dengan mengiklankan produk-produk dari ABR, serta mempromosi kelas-kelas online, pakej-pakej niaga yang pihak Akademi tawarkan. Semuanya insyaAllah ada pulangannya nanti.

InsyaAllah kami membimbing untuk menggunakan kaedah iklan dan ayat-ayat iklan yang memang telah kami sediakan.




Berminat untuk bersama kami? Hubungi saya melalui salah satu langkah mudah di bawah :

awatif mohd ali
telefon/sms /whatssap: 
019-2399079
Email : awatifm.ali@gmail.com
layari fanpage : AL-ATIFF-SHOP



Himpunan makanan sunnah dan herba terpilih - Qaseh Gold Adinda (wanita)
                                                                             - Qaseh Gold Kekanda (lelaki)
                                                                             - Qaseh Gold Junior (anak-anak)
Kapsul Habatus sauda Minsyam
Kapsul Minyak Zaitun 


Bedak Arab 50gram

No comments: