Tuesday 8 July 2014

milk booster-penambah susu ibu?

Bismillah..

Buat ibu-ibu yang menyusukan..

Kesungguhan, dan perkara paling UTAMA yang perlu di ambil kira untuk menjayakan misi penyusuan adalah KONSEP PENYUSUAN SUSU IBU ibu itu sendiri.

Dari segi kekerapan si anak direct feeding, kekerapan si ibu mengepam , jadual pemakanan si ibu serta konsep supply vs demand si ibu. 

Untuk menghasilkan susu yang meriah, ia perlukan kekerapan menyusu@dirangsang (pam) 2 jam sekali. Lebih kerap payudara dikosongkan, lebih banyak susu akan dihasilkan.

Disamping itu ibu menyusu perlu kerap minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari supaya tidak mengalami dehidrasi atau kekurangan air dalam badan. Dehidrasi boleh membuatkan susu ibu menjadi kurang. 

Pemakanan ibu menyusu haruslah seimbang seperti mana yang disarankan dalam piramid kesihatan. Lebihkan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan dalam diet seharian. 

Kurma adalah salah satu makanan mudah yang kaya nutrisi dan khasiat

Emosi ibu juga berkait rapat dengan penghasilan susu. Bila ibu gembira, hormon oxytocin akan terhasil dan seterusnya ia akan merangsang hormon prolaktin untuk menghasilkan susu. Jika ibu stress, hormon oxytocin kurang, penghasilan susu akan terbantut.

Kesihatan yang baik, bertenaga dan tidak lesu penyumbang kepada memastikan misi ini terhasil. Bayangkan jika kita tidak sihat dan lemah, pastinya sedikit sebanyak mempengaruhi penghasilan susu tersebut.

Selamat berpuasa buat semua ibu-ibu.. 

` Awatif Mohd Ali
awatifali.blogspot.com

*********************************************************************************

Bagaimana Qaseh Gold Adinda membantu dalam proses menghasilkan susu badan dan member tenaga?

No comments: