Tuesday 24 June 2014

Kendong Anak @ Babywearing - Anak tenang dan kurang meragam


Saya mula kenal terms babywearing sejak anak kedua.. 2010..

Ssc (soft structured carrier) yg saya beli dr snuggbaby.. Itulah yg saya lenjan dari 2010 sampai sekarang utk 3 anak.. Yang kecil sekarang ni 5 bln. Sayang betul kami kat ssc tu.. Yang tu lah kami usung kesana sini.. Bawa pegi umrah kendong anak..

Resah saya kalau tak bawa ssc tu. Anak pun memang syok je tengok dalam tu.. Confirm tidur (umur bawah setahun).. Lama pulak tu.. Kadang-kadang husband kata "Eh, biar betul ni lama betul tidur.." Saya awal-awal aritu lagi la, siap rasa nafas dia.. Takut je sebab lama sangat tidur..hihi..

ada niat nak beli lain, tapi tertahan2..

Kami suami isteri panggil ssc tu snugg. Rasanya husbnd saya pn dh x ingat itu namanya ssc.. tiap kali keluar.. "snugg bawak?" "Snug mana?"

saya suka gendong bayi saya kerana banyak faktor :-



- nilai dakapan yang dirasai sangat berbeza.. sambil berjalan boleh kucup, belai anak.. terasa dekat..

- bebas.. saya bebas bergerak.. memilih barang bila bershopping.. sambil memantau kakak-kakaknya yang lain.. kalau dalam stroller, bagaimana hendak membawa troli pasaraya lagi?

- keselesaan buat si comel dan boleh dikata anak akan terlena tiap kali dikendong sambil melopong mulut adakalanya.. ops.. 



- saya merasakan anak saya selamat dalam dakapan saya, inshaa allah..

- untuk anak yang 3, 4, malah 6 tahun masih boleh merasai kendongan ummi ayahnya tanpa ummi ayah terasa sangat bebanan berat anak2nya ini. 



- ketika mereka kecillah peluang kami menggendong anak-anak ini.. ia akan menjadi pengalaman manis yang tak bisa dilupakan.

jom ibu-ibu, bapa-bapa kendong anak kita dengan cara dan medium yang betul.. Akan saya kongsikan di post akan datang inshaa allah..

No comments: