Friday 25 April 2014

Khasiat Buah Tiin


Bismillah..



Nabi Muhammad SAW pernah bersabda,


"Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata', "inilah buahnya" (tiin), sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya". (HR Abu Darda; Suyuti).

Pengalaman saya di Saudi, mudah sungguh hendak mendapatkan makanan sunnah seperti kurma, buah zaitun, buah tiin, habatus sauda dan lain-lain. Bila dikenang kembali, rugi rasanya tak menikmati semaksima boleh ketika disana.

Tapi, alhamdulillah.. Kini kita di Malaysia pun tidak sukar untuk menikmati makanan-makanan sunnah ini kan.

Disini saya kongsikan khasiat buah tiin.

Menurut Imam Ibn Qayyim Al Jawziyyah, buah tiin memiliki banyak khasiat antaranya dapat mengurangkan penyakit sesak nafas. Membersihkan hati dan limpa, juga menghilangkan kahak yang berkumpul serta memberi khasiat yang baik kepada tubuh badan dan sebagai satu langkah pencegahan untuk melawan racun di dalam badan.


Ia juga dibuktikan dengan penemuan- penemuan sains mengenai banyaknya keistimewaan yang boleh didapati dari sebiji buah tiin yang jarang diketahui dan diterokai.

Dr Oliver Alabaster, iaitu Pengarah Institut Pencegahan Penyakit di George Washington University Medical Centre menyatakan bahawa jika seseorang mengambil buah tiin sebenarnya telah mengambil makanan yang menjamin kesihatannya dalam jangkamasa panjang. 

Maka, tidak hairanlah jika buah tiin diiktiraf oleh pakar- pakar pemakanan pada hari ini sebagai makanan nutraseutikal (functional food) kerana ia bukan sekadar mengandungi zat- zat yang berkhasiat malah lebih daripada itu, ia bermanfaat bagi penjagaan kesihatan dan mampu mencegah serangan penyakit- penyakit tertentu.

Di samping itu, Lembaga Penasihat Buah Tiin di California (California Fig Advisory Board) telah menggelarkan buah tiin sebagai ‘nature's most nearly perfect fruit' iaitu ‘buah yang hampir mencapai tahap kesempurnaan secara semulajadi'.

akan saya kongsikan khasiat nya lagi inshaa allah..

Buah tiin antara ramuan didalam rangkaian Qaseh :)



Himpunan makanan sunnah dan herba terpilih - Qaseh Gold Adinda (wanita)
- Qaseh Gold Kekanda (lelaki)
- Qaseh Gold Junior (anak-anak)
Kapsul Habatus sauda Minsyam
Kapsul Minyak Zaitun

Bedak Arab 50gram


awatif mohd ali
telefon/sms /whatssap:
019-2399079
Email : awatifm.ali@gmail.com
layari fanpage : AL-ATIFF-SHOP (https://www.facebook.com/pages/AL-ATIFF-SHOP/282358529266?ref=hl )

No comments: